Strategisch plan
Traject
Een strategisch plan valt of staat met een scherpe analyse van de markt. Je moet wel goed weten wat de lange termijn trends zijn, die jouw markt gaan bepalen. Daarnaast moet je de concurrentie kennen en de krachten van je eigen bedrijf. Een goed inzicht helpt je om de juiste keuzes te maken.
De markt is spannend
De markt is volop in beweging en er zijn altijd kansen en bedreigingen. Je ziet ze misschien niet meteen, maar je wilt ze wel op tijd ontdekken, zodat je niet in een Kodak momentje terecht komt. Kodak probeerde het “Kodak momentje” te introduceren voor een momorabel fotomoment, maar tegenwoordig staat het eerder bekend als het missen van de digitaliseringsgolf terwijl Kodak ouderwetse foto’s stond te maken.
Wat je wel wilt, is dat je een ontwikkeling aan ziet komen en meegroeit in die golf. Denk aan de groeimogelijkheden voor online videofspraken in coronatijd, de opkomst van fintech bedrijven door nieuwe Europese regels en de nieuwe kansen van stijgende energieprijzen voor duurzame investeringen.
Weet jij precies wat de trends zijn in jouw markt en hoe jij daarvan kunt profiteren?
Mijn bedrijf is top
Het bedrijf dat je zelf met veel passie hebt opgebouwd, is natuurlijk een top bedrijf. Maar waarom is het zo top? Hoe staat het met jouw producten en diensten? En wat doe jij zo bijzonder voor jouw klanten dat ze naar jou toekomen en bij jou blijven?
Je eigen sterkes en zwaktes zijn altijd relatief, namelijk ten opzichte van de concurrentie. Maar hoe goed ken jij je concurrenten? Wist je dat de meeste ondernemers als krachten zaken noemen die de concurrenten ook bieden? En andere ondernemers vinden hun eigen kracht zo normaal , dat ze niet zien hoe bijzonder ze zijn.
Intussen heeft jouw top-bedrijf ook wel zijn uitdagingen en zwakke plekken. Kun je aangeven waar de zorgen over jouw bedrijf liggen? En zijn er mogelijk nog zwaktes die je zelf niet ziet, waardoor de markt jou voorbij streeft? Met een eerlijke blik naar binnen en met de nodige feiten en getallen, krijg je een scherper beeld van jouw eigen bedrijf.
Het traject
Om tot een goed strategisch plan te komen, nemen we je mee door een traject met 4 sessies en ook 4 hoofdstukken voor een goede strategie:
- Trends in de markt: we helpen je ontdekken welke belangrijke trends er zijn in de markt en welke invloeden ze hebben op jouw bedrijf.
- Jouw bedrijf intern: we zagen je door over producten, diensten, onderscheidend vermogen en organisatie. We vragen door naar de feiten en meetbare waarden.
- De strategische opties: op basis van de markt en jouw positie bepalen we de gewenste positie met wegen om er te komen. We streven naar meerdere scenario’s, zodat je kunt kiezen.
- De strategische hoofdlijnen: jouw strategische keuze wordt uitgewerkt in speerpunten en hoofdlijnen, zodat je kunt starten met het implementatieplan.
Alleen of met een team
Als ondernemer ken je jouw markt en bedrijf als geen ander. Je kunt daarom een strategie traject prima alleen doen.
Als je een team hebt, dat je wilt laten groeien in inzicht en waarmee je de nieuwe plannen wilt uitrollen, kan het grote voordelen hebben om het strategie traject samen met jouw team te doen. Dit traject gaat hen inzicht geven en helpen om meer als team te werken. Eventueel is het zelfs nog te combineren met enkele teamgerichte activiteiten.
Inhoud
- Intake met de ondernemer
- Begeleiding van 4 sessies
- Uitwerking strategisch plan
- Evaluatie met de ondernemer
- Prijs op aanvraag
Resultaat
- Overzicht van de markttrends
- Scherper inzicht in het bedrijf
- Inzicht in strategische mogelijkheden
- Focus op gekozen strategie
- Uitwerking strategische doelen
- (betrokkenheid team)
Niels en Daan over Frank:
“De 2 sessies met Frank waren voor ons cruciaal. Hij neemt geen blad voor de mond en durft de vinger op de zere plek te leggen. Hij heeft ons erg goed kunnen adviseren, sturen en helpen. Met de uitkomst van deze sessie hebben wij onze onderneming goed kunnen starten, en de juiste strategische afwegingen kunnen maken om verder te gaan.”
Niels en Daan
FlowYour.money